‘Helping Mom’

De kinderen naar school brengen. Rapport afschrijven. De klok tikt door. Snel het huis uit. Lunch tussendoor. Afspraak met een nieuwe klus. Avondeten halen. Sophie en Laurens van school halen en rijden naar Kinderyoga. Rapport proberen af te maken. Kinderen ophalen. Eten maken. De moderne mens heeft het druk: ZZP’er of deeltijdwerk, want je bent ook nog ouder: en dat betekent dat je chauffeur, schoonmaker, kok en secretaresse bent.

Dan heb je nauwelijks tijd om beredeneerde keuzes te maken: reclames proberen hier op in te spelen. In de intelligente Australische panelshow over reclame Gruen Transfer noemt de conservatieve reclameman Russell Howcroft dat ‘helping mom‘. Reclame probeert moeders te helpen om de juiste keuzes te maken voor hun gezin door ze te informeren over de gezonde producten voor hun kinderen. De eerste keer dat ik het hoorde vond ik het maar een rare redenering: het is een conservatieve ondernemer die manipulatieve reclames probeert goed te praten.

Maar in dat idee van ‘helping mom‘ zit wel wat iets: GroenLinks-kiezers zijn betrokken bij de maatschappij. Ze willen een groene wereld en een sociaal land, ze maken zich zorgen over het groeiende verschil tussen rijk en arm en de afbraak van de natuur. Maar hebben vaak geen tijd om daar werk van te maken. Duurzaamheid en solidariteit zijn mooie idealen maar ze zijn ook tijdrovend: niet naar de grote ketens gaan maar eerlijke kleren kopen bij een fairtradeboutique; iet de hamlampjes uit de bonus maar biologisch vlees uit de regio; niet alleen je eigen kinderen naar de beste school sturen en heen en weer te rijden van allerlei hobby’s maar ook nog tijd vinden om vrijwilligerswerk doen met kansarme kinderen.

Het idee dat hordes Nederlandse kiezers tijd hebben om zelf met mooie ideeën te komen om een groene stad en sociale samenleving te realiseren of om zelf daaraan bij te dragen door als mantelzorger ook nog het huishouden te doen bij een gehandicapte buurman of als beheerder van het park op te treden vind ik tamelijk illusoir.

GroenLinks-kiezers zijn wel vrij altruïstisch: ze hebben zelf een leuk maar druk leven. Het enige waar ze het lastig vinden om tijd voor te vinden is om echt bij te dragen aan een groene wereld en sociale land. GroenLinks-kiezers hoeven geen belastingverlaging en zelfs de ideeën van GroenLinks om als moderne gezinspartij ‘mom’ (m/v) te helpen door het gemakkelijker te maken werk en zorg voor kinderen te combineren zijn niet per se nodig.

Hoe GroenLinks ‘mom’ (m/v) wel zou kunnen helpen is door met een kleine handeling, namelijk in het stemhokje een grote bijdrage te leveren aan groene en sociale doelen. Ik denk dat je in campagnes in het oog moet houden: dat mensen het lastig vinden om naast werk en zorgtaken ook nog tijd te maken voor idealen. En dat je het eigenbelang van mensen om iets te willen bijdragen aan de wereld zo kan aanspreken.

Leave a Reply