Ecologisch Catan

Eigenlijk is Kolonisten van Catan niet geschikt voor spelers met een groene inborst: je moet zoveel mogelijk bouwen en zo snel mogelijk allerlei grondstoffen aan de natuurlijke omgeving onttrekken: alsof wegen, dorpen en steden bouwen niet tot vervuiling leidt en grondstoffen niet opraken. Daarom heb ik na zitten denken over een ecologisch Catan, waarbij vervuiling, klimaatverandering en oprakende grondstoffen een grote rol spelen.

Er zijn maar een paar extra regels. Het enige wat je extra nodig hebt is een bak met eurocenten en misschien de extra watertegels van een van de uitbreidingen.

Je bouwt het spel normaal op maar legt op iedere berg en heuvel tegel negen centen. Iedere keer dat iemand een erts of een steen krijgt wordt er een cent van die berg dan wel heuvel afgehaald. Als er geen centen meer op een berg of heuvel liggen is hij op en produceert hij niets meer.  Erts en steen zijn delfstoffen waarvan maar een beperkte hoeveelheid is.

Daarnaast levert bouwen en handelen met de bank milieuvervuiling op: een weg levert een vervuilingspunt op, een dorpje twee en een stad drie. Handelen met de bank ook een. Bij iedere negen vervuilingspunten vindt er een milieuramp plaats: een vakje wordt overstroomd. Je gooit met de twee dobbelstenen om te bepalen welke het is (net als in de uitbreiding handelaars en barbaren overigens). Een vakje dat aan het water ligt en de gegooide waarde heeft overstroomd wordt. Voldoen er twee aan beide voorwaarde dan moet nog een keer gooien om te kijken welke van de twee het is (de een bij even de ander bij oneven). Bij zeven overstroomd wordt de woestijn. Als er geen vakje is dat voldoet, wordt er niets overstroomd. Als door een overstroming een haven niet meer aan een kustlijn grenst mag je hem naar kustlijn toe verplaatsen. Er mag dan een dorpje aan meerdere havenpunten liggen. Als er een dorpje of weggetje is dat niet meer aan landtegel grenst dan wordt deze vernietigd. En je verliest de punten.

De rover wordt uit het spel gehaald: bij zeven wordt er niet meer gehalveerd, nog wel bij een ander getrokken. Daarnaast wordt er een vervuilingspunt weggehaald.

Je wint het spel bij 8 punten, of als je als enige nog een dorpje hebt.

Leave a Reply