Babylon 5: The Good, the Bad and the Ugly

Op advies van Ewoud Klei ben ik maar eens naar Babylon 5 gaan kijken. Babylon 5 is een science fiction serie uit de tijd van Star Trek Deep Space Nine. Ik wil nu op een aantal punten terug kijken naar Babyblon 5. Te beginnen met een algemene impressie.

Babylon5

Babylon 5 is in veel opzichten een bijzondere serie. Het vertelt het verhaal van Babylon 5 "the last best hope for peace." Op dit station is de Verenigde Naties van de toekomst gevestigd: de League of Non-Aligned Worlds, en de Adviesraad, de Veiligheidsraad daarvan. Deze bestaat uit de vijf grote machten in de regio: de spirituele Minbari, de Centauri en de Narn, die een lange tijd in oorlog zijn geweest, de mysterieuze Vorlons en de Mensheid. De serie beschrijft de politieke ontwikkelingen tussen deze groepen en binnen Aarde. De eerste twee seizoenen bouwen de spanning op. In het derde seizoen ontstaat de oorlog tussen de grote machten en de Shadows, krachten van chaos. Hierdoor komt de Aarde onder een militaire dictatuur, veroveren de Centauri de Narn en ontstaan er grote spanningen binnen de Minbari. In het vierde seizoen wordt de Aarde bevrijdt van haar dictator. In het vijfde seizoen ten slotte betreft hele andere conflicten: tussen de mensen en de Telepathen onder hen en de Drakh, een soort mini-Shadow, die hun macht over de Centauri uitbreidt.

Het meest opvallende aan Babylon 5 is de kwaliteit van het schrijven. Aan de ene kant is de serie grootser en visionairder dan vele anderen. Grote machten, mysterieuze krachten, politieke intrige en grootse slagvelden. De schrijver, J. Michael Straczynski, laat zijn grote inzicht in de manier waarop geschiedenis geschreven wordt, de kracht van journalistiek, de corrumperende werking van macht zien. Het karakter Londo Molari is het best geschreven karakter van de serie: hij begint als een ambitieuze, enigszins bourgondisch ingestelde diplomaat, zijn ambitie veroorzaakt oorlogen die veel meer levens kosten dan hij ooit had verwacht, maar die hem uiteindelijk wel keizer maken: een keizer met een slecht geweten die wordt beheerst door de kwade machten die hem aan de macht hebben geholpen. Een tragi-komische figuur met veel grijs tinten.

Maar aan de andere kant is het op punten heel slecht afgewerkt: tenenkrommend slechte grappen, slecht acteerwerk en hele slechte effecten. Daarnaast wordt veel belangrijke figuren uit de serie geschreven: zonder duidelijke redenen wordt de hoofdpersoon  gewisseld na seizoen 1, en zijn tweede "man" wordt gewisseld na seizoen 4. Zij-figuren als de resident arts en de resident telepaat worden ook plotseling gewisseld voor identitiek uitziende acteurs. Waarom? Het lijkt er op dat de acteurs gewoon geen zin meer hadden om hun rol uit te spelen. Om met Sheldon te spreken: Deep Space Nine may have "specific failures in writing and direction," but Babylon 5 "fails across the board: art direction, sound direction, costuming, sound editing …"

Maar er is ook een groter probleem: het centrale conflict tussen de Vorlons en de Shadows dat in de eerste twee seizoenen wordt opgebouwd, komt in het derde seizoen tot uitbarsting maar dat wordt aan het begin van het vierde seizoen heel snel opgeruimd. Daarna probeert de serie voortdurend om nieuwe gevaren te creeeren (EarthGov, Telepaths, de Drakh), maar dat wordt uiteindelijk een hele lange Scorching of the Shire en tocht naar de Grey Havens nadat de Ring vernietigd is. De pijn is uit het verhaal gehaald nadat de grootste gevaar is geelimineerd. We zitten te wachten op het einde. De reden hiervoor is dat de schrijver verwachtte dat na seizoen 4 de serie zou worden gecanceld. Het vijfde de seizoen was nooit de bedoeling geweest.

Een van de nieuwe gevaren die wordt geintroduceerd is, zijn de Telepathen die onder de mensen wonen. De meeste Telepathen zijn georganiseerd in de PsiCorps, een machtige autonome overheidsorganisatie, die Telepathen brainwasht en gebruikt in oorlogsvoering en geheime operaties. Sommige Telepathen opereren onafhankelijk en komen samen onder het leiderschap van Byron. Hij streeft als een soort Zionist naar een vrij en onafhankelijk thuisland voor Telepathen. Hij sterft in zijn strijd hiervoor. Zijn geliefde, Lyta Alexander, een uitermate krachtige Telepaat wil zijn missie door zetten, maar dan is plotseling het laatste seizoen afgelopen!

En dat is toch een grote zwakte van de serie: je hebt het gevoel dat er een groot plan wordt uitgewerkt, maar de wisseling van hoofdpersonen en de voortdurende verandering van grote vijanden (de Shadows, EarthGov, de Telepathen en de Drakh) maakt dat niet geloofwaardig.

Leave a Reply